Wir sind Berliners

5 januari 2020 - Berlin, Duitsland

HAALOO ~ (klinkt als: Duits)

Daar zijn we weer. De meeste van onze trouwe fans waren er al van op de hoogte maar voor diegene die het erg comfortabel vinden onder een steen zullen we het nog een keer mededelen. Wij zijn in Berlijn! De komende 3 weken gaan wij interrailen door Europa. We gaan in totaal 6 steden bezoeken, en de eerste is Berlijn. Mama Jolanda nam afscheid van ons bij de trein met nog een paar wijze adviezen om in onze zakken te steken. "Niet je tas zomaar ergens neer zetten hé, niet met vreemde mannen meegaan en niet savonds over straat lopen". Thanks Jo, dit hadden we net op de planning staan maar deze nu toch maar omgegooid. De trein naar Berlijn duurde vanaf Amsterdam Centraal zo'n 6.5 uur. Maar we hebben ons uiterst goed vermaakt aangezien een aantal kinderen ons erg interessant vonden en we een hele poppenkast te zien kregen van autootjes. Eenmaal aangekomen hadden we zo ons verblijf gevonden. Dus wij mooi hoteltje geboekt met 8 slaapplaatsen, want ja je kan maar genoeg ruimte hebben voor die lange Hollandse benen van Kelly. Bleken we een cruciale letter over het hoofd te hebben gezien. We hadden geen hotel maar een hostel geboekt. Dus die 6 andere slaapplaatsen waren mooi bezet. We hadden nog nooit zoveel jongens in onze kamer gehad. Toch weer een hele beleving. Het einde van de middag zijn we naar het Alexanderplatz geweest. Echt een shoppingwalhalla. Jammer dat onze backpacks al prop vol zitten. Maar het was ook leuk om even wat rond te lopen. Even wat te kanen gehaald en toen weer richting het hostel gegaan om te gaan pitten. Volgende ochtend gingen we met frisse energie erop uit, want we hadden veel dingen die we graag wilden zien. We zijn begonnen op het Potsdamerplatz en zijn vanuit daar gelopen naar een stukje van de Berlijnse muur, Checkpoint Charlie en het Holocaust monument. Toen begon het te gieten dus moesten we wel schuilen en pizza eten. De lucht klaarde op en toen zijn we naar de Brandenburger Tor, de Reichstag en de Dom van Berlijn geweest. Stuk voor stuk erg indrukwekkend en mooi om te zien. Na overal een kleine fotoshoot te hebben gehouden gingen we op huis aan. Onderweg kwamen we een super schattige kerstmarkt tegen. Overal stonden kraampjes met kwarkbollen, kaas, vlees, glühwein, curry worst en natuurlijk ha ha bier. Nadat Lynn haar eerste glühweintje had gedronken zijn we gaan schaatsen op het kleine ijsbaantje midden in de kerstmarkt. Of nouja, een poging tot. Want de totaal verroeste en botte schaatsen die we ontvingen gleden nou niet echt bepaald gemakkelijk. Voor een half uurtje was het zeker leuk, daarna deden onze voeten teveel pijn en zijn we (dit keer echt) op huis aangegaan. Nou slaapie slaapie doen dan maar denk. Ohnee dat vonden onze kamergenoten niet zo'n goed idee. Om half 4 snachts besloten 2 maten erop uit te gaan, een ander kwam rond diezelfde tijd pas binnen. Gelukkig had er nog wel iemand lekker geslapen, aan het snurken te horen. Enigzins vermoeid zijn we opgestaan en hebben we lekker ontbijt bij het hostel. Voor Lynn was het helemaal feest want er lag een hele schaal met brie voor haar klaar. Vervolgens zijn we naar de east side gallery gelopen, wel met een hele omweg omdat we een aantal mooie gebouwen zagen op de route. De east side gallery is een 1.3 km lange stuk van de Berlijnse muur die helemaal is beschilderd door verschillende kunstenaars. Echt heel leuk om te zien. Toen zijn we even wat gaan lunchen vlakbij de Mercedes Benz arena en daarna hebben we de metro gepakt naar een vlooienmarkt. Mooi een beetje mensen, maar vooral troep bekijken. Uiteindelijk weer de metro teruggepakt en nu zijn we even keihard aan het Netflixen met onze snurkende vriend op de kamer. Alles wat we graag wilden zien hebben we gedaan en dus gaan we morgen door naar Praag. Het wordt een treinrit van zo'n 5 uur, so wish us luck. Bis zum nächsten mal!

1. Wendy:
    5 januari 2020
    Toppie meiden heel leuk geschreven weer en superveel gezien in 2 dagen. BTW ik ben get natuurlijk met mama Jo eens voor het geval dat jullie een ondeugende bui voelen aankomen😂😘
  2. Jolanda:
    5 januari 2020
    Mama Jo hier, al weer veel gezien in een paar dagen. In Praag maar een hotel boeken ipv hostel zonder mannen op de kamer zegt mama Jo.
    Papa John lijkt dat ook beter 😂. Alvast veel plezier in Praag.
  3. J.ruijter:
    5 januari 2020
    Wat hebben jullie alweer veel gezien en beleeft zeg! En weer een mooi verhaal, groetjes👍😘
  4. J.ruijter:
    5 januari 2020
    Wat weer een leuk verhaal en wat hebben jullie alweer veel gezien en beleefd, groetjes!👍😘
  5. Oma Zorro:
    5 januari 2020
    Leuk dat jullie weer veel zien en lees het met plezier oma zorro
  6. Marijke de Haan.:
    5 januari 2020
    Geweldig verhaal weer. Alsof jullie er niet mee gestopt zijn. Zo te horen halen jullie er alles weer uit wat er in zit. En inderdaad hebben mama Jo en papa John wel gelijk. Hotelletje boeken zonder jongens op de kamer. Die vinden jullie wel ergens anders. Dames, heel veel plezier en bis zum nächsten Mahl.
  7. Oma Zorro:
    5 januari 2020
    Maak rmaar weer een leuke reis van ik geniet van de verhalen.^
  8. René en Marian Dekker:
    6 januari 2020
    Hallo lieve meiden, wij genieten weer. Wat is het toch leuk dat we weer mee mogen reizen met jullie.😘😘
  9. Saskia:
    Hey meiden,
    Gezellig weer die verhalen!!!!
    Héél véél plezier!!!!!
  10. E Veldwijk: