Boeda pest ons.

14 januari 2020 - Boedapest, Hongarije

Üdvözlet mindenkinek! (Hoi allemaal)

Onderhand zitten we alweer in de trein richting Zagreb (Kroatië). Maar we zitten er weer klaar voor om onze afgelopen dagen in het mooie Boedapest samen te vatten. We hebben letterlijk elke ochtend bij hetzelfde tentje gegeten, genaamd manga cowboy. Ze hadden er echt de heerlijkste bagels en het grootste pluspunt was dat het maar 1 minuutje lopen vanaf ons hostel zat. Nadat we ons aardig volgestouwd hadden met allemaal lekkers zijn we de stad ingegaan om hier en daar wat te gaan bekijken. Als eerste zijn we naar de markthallen geweest, dit scheen één van de mooiste markten te zijn van Europa, wij vonden het nou niet echt speciaal te noemen maar best leuk om even te kijken. Vervolgens zijn we over de Kettingbrug (met een mooi uitzicht over de Donau) naar de andere kant van het water gelopen. Daar hebben we de Burcht van Boeda bekeken en daarna zijn we de heuvel omhoog gelopen om de Statue of indepence war, de Matthiaskerk en het vissersbastion te bekijken. Hier had je een mooi uitzicht over de stad, alleen een beetje jammer dat wij besloten dit te doen op een mistige dag en dus niks van het uitzicht hebben gezien. De tweede dag besloten we onszelf lekker te pamperen en dus naar 1 van de vele badhuizen te gaan. Onderweg hebben we nog een kijkje genomen bij het Heldenplein waar ook een hele grote schaatsbaan vlakbij zat, super leuk om te zien. Dus wij ons mooi om te kleden in onze mini-kini, allemaal leuk en aardig. Toen kwam de beseffing dat we in onze zwemkleding naar het buitenbad moesten lopen, wat geen groot stuk leek maar geloof ons maar, zo'n klein stukje voelt ineens als een halve marathon in die kou. Gelukkig was het bad kolere heet, de stoom kwam er vanaf, wat wel een mooi uitzicht opleverde wanneer zon erop scheen. Ook veel Nederlanders gespot, vooral veel groepen jongens van onze leeftijd. Dus naahja dan toch maar ff beetje een gesprek op gang proberen te brengen waar zij dan vandaan komen enzo. Dus zo ging het gesprek. "hey waar komen jullie vandaan?" - Nederland. "ja dat snapte we, maar waar in Nederland?" - Zeeland. "aah okaay cool man" - en jullie? "Noord-Holland" - ohw. Bij de teleurgestelde ohw stopte het gesprek en zijn we maar ondergedoken en weggezwommen. Verder hebben we de hele dag mooi mensen lopen kijken. Je had echt van die bepaalde typetjes daar rondlopen. De echte insta koppels die alleen maar met hun waterproof telefoon het water ingingen om foto's te maken, en ohwee als je haar nat wordt want dat staat niet mooi op de foto's. Verder had je nog de echte Engelse meiden die het handig leken om met een veelste volgeplamuurd gezicht het water in te gaan, de jongens die alleen maar kwamen om "van het uitzicht te genieten" en de wat oudere mensen die hun huid nog niet rimpelig genoeg vonden. Ohja en dan waren er nog Kally en Lynna. Toen we er eindelijk genoeg van hadden, pakten we onze handdoeken en gingen we naar buiten. Ohnee wacht zo makkelijk ging dat niet. Want 3x raden wiens handdoek weg was, LYNNA's. Toen maar gwn een andere handdoek gepakt die precies hetzelfde eruit zag. Vervolgens leek het ons een leuk idee om een filmpje te pakken. Maar we moesten nog wel zo'n 2.5 uur wachten tot hij draaide, dus toen hebben we maar lekker uitgebreid gegeten en gewacht en nog meer gewacht. Een halfuur voordat de film begon wilden we kaartjes gaan halen, tot dat de medewerker ons er vriendelijk op attendeerde dat ze hier niet aan Engelse ondertiteling doen en de film ook in het Hongaars was ingesproken. Mhmm, aangezien ons Hongaars nog niet optimaal is hadden we maar besloten het achterwege te laten. De volgende dag hebben we weer een dagje bekijks gedaan. Wat we hebben gezien: het Parlementsgebouw, de schoenen op de kade (monument voor de vermoorde joden tijdens WOII), sint stefanusbalisiek en de grote synagoge van Boedapest. Ook hebben we nog een drankje gedaan bij een ruïne bar. Hier staat Boedapest bekent om, het is een soort bar met ontzettend veel troep erin wat het interessant maakt om naar te kijken. Wel geinig. Na weer ontbeten te hebben bij onze vaste prik ging het laatste dagje rondstruinen in Boedapest in. We hadden vrijwel alles al gezien en gedaan wat we wilden doen, behalve naar een ander uitzichtpunt gaan. Waarom we dachten dat dit een goed idee was geen idee, want het was aan het sneeuwen en verder super mistig. Dus we hebben geen uitzicht gezien, maar we konden er wel om lachen en we hebben een lekkere wandeling gemaakt. Overal stonden super witte bomen wat er heel mooi uitzag. Vanmiddag hebben we gewacht tot dat we de trein konden pakken want deze ging pas om 15:45 en duurde zo'n 5,5 uur. We zijn bijna in Zagreb dus het wordt maar weer eens tijd om de blog voor nu af te ronden. Tot de volgende keer!

1. Dorien:
    14 januari 2020
    Herkenbaar wat jullie schrijven, ik ben jaar geleden daar ook geweest. Moesten jullie ook een badmuts op in zo’n bad? Staat leuk hahaha. Veel plezier in Zagreb!
  2. Jolanda:
    14 januari 2020
    Jullie hebben al weer veel gedaan. Veel plezier in Zagreb, lekker in jullie “ eigen” appartement. 😘😘
  3. Marijke de Haan.:
    14 januari 2020
    Mooi verhaal weer. Jammer van de mist, dan mis(t) je veel van t uitzicht. Maar misschien kunnen jullie nog een keer sneeuwballen gooien. Komt hier ook niet meer zoveel voor. We wachten met spanning op jullie volgende verhaal. Groetjes.
  4. E Veldwijk:
    Wil heeeeeel graag x naar Budapest! Plezier! 😘🙋🏻‍♀️
  5. Nadine:
    Leuk verhaal!! Veel plezier nog
  6. René en Marian Dekker:
    15 januari 2020
    Wij zeggen ook weer veel plezier en genieten maar weer. Dikke knuffel van ons😘🙋‍♀️